KÉPVISELŐINK: HORÁNYI LÁSZLÓ

Az esztergomi Képviselő-testület tagjait bemutató sorozatunkban következő beszélgető partnerem Horányi László képviselő úr. Sok minden köthető hozzád, de ha valaki Esztergomban azt mondja: Várszínház, akkor elsősorban a te nevedre asszociál. Ezért is kérdezem, milyen idényt zár 2009-ben a színház?

Az utóbbi 5-6 év legjobb évadját zártuk, ez vonatkozik elsősorban az előadások minőségére és sokszínűségére. Ehhez hozzájárult az is, hogy új helyszínen is bemutatkoztunk. Már évek óta gondolkodtunk a Bazilika lépcsőcsarnoka előtti terület kihasználásán, hogyan lehetne itt nagyszabású előadásokat tartani. Tavaly Szentpéteri Csilla és a Száztagú Cigányzenekar jelentette a főpróbát. Idén barátságos, kedvező belépőjegyekkel nagy érdeklődés mellett használtuk fel ezt a területet. Az Al di Meola koncertet az egész országban reklámozták, ez óriási nyereség volt Esztergom számára.
 
Mint néző mondhatom, hogy évről évre magasabb színvonalú, sikeresebb produkciókat láthatunk. Ki állítja össze a mindenkori programot?
 
Az esztergomi Várszínház egy hivatásos állami színház. Önkormányzati fenntartású, tehát a működési költségek egy részét az önkormányzat biztosítja, de egyébként állami támogatással működünk, mint bármelyik magyar színház. A művészeti vezetés irányát bizonyos mértékig meghatározzák. A produkcióba nem szólnak bele, de ahhoz ragaszkodnak, hogy szakember legyen a színház élén. A pályázatok elnyeréséhez részletes műsortervet kell leadnunk. Esztergomban ezt én szoktam összeállítani. Ez rengeteg egyeztetést jelent a színházakkal, színészekkel.
 
Látni már a jövő évi programok körvonalait?
 
A Bazilika előtt a Győri Balettnek lesz új bemutatója, a Dohnányi Szimfonikus zenekar is koncertezik itt, és terveink szerint fellép majd Boban Markovics, Lajkó Felix és Palya Bea is. A kisszínházban bemutatjuk Eliot darabját a Gyilkosság a székesegyházban címmel, amely Becket Tamás életéről szól és talán sikerül a Becket szobor felavatásával ezt az előadást összekötni. A budapesti Kamaraszínházzal készülünk egy bemutatóra, és kiemelkedő produkciónak szánjuk a „Valahol Európában” bemutatását sok helyi gyermekszereplővel.
 
Esztergomban a XIX. századtól dédelgetett terv, hogy kellene egy kőszínház. 20 éve van már színházunk, de ez még nem kőszínház.
 
Esztergom város megvásárolta a Technika Házát, a volt Zsinagógát. Sikerült egy olyan építési irodát találnom, akik szívesen készítettek volna terveket, ennek a hasznosításához. Ezt, mint képviselő felvetettem a testületi ülésen. A város vezetése pozitívan reagált, és megbízta az irodát egy előadóház létrehozásának terveivel. Ezek a tervek elkészültek, már KÖH engedéllyel is rendelkeznek. Szóval önkormányzati akarat van, melynek eredménye lehet, hogy ezen a területen felépülhet az a művelődési ház, amely a volt Zsinagóga átalakításával együtt Esztergom belvárosába egy kulturcentrumot eredményez. A tervek megvalósulása esetén – amely persze nem holnapra várható - ebben a komplexumban működhet egy olyan térrendszer, mely megfelel a kőszínházi elvárásoknak. Ugyanakkor ismerve a kőszínházak világát, egy a klasszikus értelemben vett kőszínház, mely önálló társulattal rendelkezik, nem működtethető. A Várszínház évadát a tervezett épületben ki lehet bővíteni egy őszi-téli évaddal, és mint befogadó színház évente egy két saját előadással működhetne.
 
Mikor a színpadon állsz, mások által írt szöveget mondasz. A testületi üléseken kit képviselsz? Hogyan kerültél a testületbe?
 
Ezt a kérdést magamnak is sokszor felteszem, néha van olyan válaszom, hogy ez nem biztos, hogy életem legjobb döntései közé tartozott. Ha a közéletiség oldaláról közelítem meg a kérdést, akkor azt mondhatom, hogy ha valaki színházban tevékenykedik, vagy bármilyen művészeti területen, akkor az nem tudja megkerülni, hogy a közízlést, a közgondolkodást ne befolyásolja. A művészet még tud példát mutatni a politikának. Amit ma politikai kultúrának nevezünk Magyarországon az katasztrófa sok év óta. Azt gondoltam, az egésznek a hangnemén, gondolkodásán változtatni kellene. Próbáltam, próbálom, nem fogom feladni, bár eléggé reménytelennek látom a helyzetet. Sándor atya mondta nekünk, annak idején, hogy mindig a józan paraszti ész mentén kellene gondolkodnunk. A közéletben, a politikában is azt kellene követnünk. Most azt látom, hogy minden át van politizálva, már egy verset sem lehet elszavalni anélkül, hogy az előadót ne sorolnák be valami politikai kategóriába. Ha minden szó, minden megnyilvánulás mögött politikát keresünk, akkor nagy baj van.
 
Az esztergomi polgár adott esetben egy ünnepségen meghallgatja tőled Kosztolányi: Hajnali részegségét, majd pár nap múlva egy nem éppen felemelő testületi ülésen kell véleményt mondanod adott témában. Mennyire erodálódik a művész egy ilyen közegben?
 
Erodálódik. Te orvos vagy, szerintem nem lehet világnézet alapján különbséget tenni a betegek között. A színházban sem lehet elfordulni és csak ezeknek vagy azoknak mondani a szót. Szerintem a közéleti ügyek intézése is ebben a kategóriában kéne, hogy működjön.
 
Kit képviselsz, kik állnak mögötted?
 
Nehéz erre válaszolni, bízom benne többen osztoznak a gondolataimban. Sokat hezitáltam a közéletben való részvételen  amikor bizonyos megkeresések megtaláltak. Végső döntésemet az befolyásolta, hogy úgy gondoltam, meg kellene próbálni az árokásást, a párbeszéd képtelenséget, a gyűlölködő szembenállást Esztergomban csökkenteni, esetleg megszüntetni. Ebben gondoltam magamnak szerepet.
 
Akkor nem hiszem, hogy nagyon sikeres politikusnak mondhatod magad, az árkok még mélyebbek lettek, a szembenállók még jobban elkülönültek. Hogyan érzed magad, mint képviselő?
 
Rosszul. Az elképzelés, amit 2006 tavaszán magam elé vázoltam, kudarcot vallott. A helyzet rosszabb lett, de ez nem rajtam múlt. Egy sor olyan esemény történt, amit én nem is tudtam volna meggátolni. Egy két ember ma már nem tudja megváltoztatni ezt a helyzetet. Igyekeztem független maradni, és az ügyek logikája mentén kialakítani álláspontomat. Ugyanakkor azt kell látnom, hogy ma nem lehet középen állni, és csak a dolgok racionális természetét nézni.
 
Ha ezt megengeded, úgy fogalmaznám, hogy a langyosokat kiköpi az úr.
 
Itt a baj. Szerintem nem. Ez a Biblia egy rossz fordítása, értelmezése. A Jézusi tanokban is vannak kompromisszumkereső utalások. Esztergom azt mondja Babits városa, Babits pedig azt mondta, kell hogy az úr áldja, védje, aki azt hirdeti: béke. Az itteni közéletre nagyon ráférne a béke. Sokszor előfordul, hogy ülök a testületi ülésen, és egy éles szituációban arra gondolok: ezt hogyan oldanám meg!
 
Mint polgármester?
 
Igen. Végülis indultam a választáson. A híd, a közvetítő szerep a mesterségemből is fakad. Ott is közvetítés van. A szerző gondolatait kell magamon átszűrve közvetíteni a közönség felé
 
Jövőre neki vágsz az önkormányzati választásoknak?
 
Még nem döntöttem el, nem csömörlöttem meg a politikától, 2006-ban nem én kopogtam különböző ajtókon, mások kerestek meg több helyről. Végül is a politikának a kompromisszumok művészetének kellene lennie. Ha keresnek, talán érdemes elgondolkodnom, ha nem, akkor megoldódott a kérdés.
 
Te színész lettél, vagy színésznek születtél?
 
Sok hivatás van, amire születni kell. Ilyen szerintem a te hivatásod, az orvosi is. Családomban nem volt színész, de úgy érzem, bennem a pálya, születésemkor eldőlt. Még gyerekkoromban döntöttem, csak azután nem ezzel foglalkoztam. Építész-üzemmérnöki diplomám van, elvégeztem, már a színészet mellett a néprajzi szakot is, a Kossuth  Lajos Tud. Egyetemen, és az ELTÉ-n kulturális-menedzser diplomát szereztem. Nekem az, hogy etnográfus diplomám is van, sok szerepformálásban segített.
 
Hogy látod ma a színészet helyzetét?         
 
Ma a kulturális szférában dolgozni nem könnyű. A színházban meg különösen nehéz. Azok a kérdések, amiket a színház 1990 előtt feszegetett, ma már nem érdekesek. Azt látom, hogy a színház keresi a helyét, de még igazán nem találta meg csak a szórakozás területén.
 
Szerintem ez a keresés vonatkozik a magyar kultúrára is, hol vannak a nagy írók, darabok, előadások. Saját pályádon te melyik alakításod érzed sikeresnek, maradandónak?
 
A Hegedűs a háztetőn a szakma és a kritika szerint is kiemelkedő volt. Három évig játszottuk Temesváron. A révkomáromi színházban a Karamazov testvéreket tartom még jelentős szerepemnek, a Médeában, Iaszón egy kiemelkedő alakításom volt, és Kiss Csaba Dög című kortárs darabjában, melyet Kecskeméten játszottam, mely az évad legjobb előadási díját nyerte el. Ezeket tekintem az utóbbi évek sikereinek. Korábban a Száll a kakukk fészkére, McMurphy-jére nívó díjat kaptam. A Don Quiote-t is emlékezetes szerepemnek tartom. A Makrancos hölgyben nagy sikerrel játszottam Petrucciot. Jó szívvel emlékszem vissza Csehov Sirály-jára, melyben Trigorint alakítottam.
 
A határainkon túli színjátszásban is ismert személyiség vagy!
 
A határainkon túli színházak régóta állnak a figyelmem előterében. Ösztönösen vonzódtam hozzájuk. 8 éve a Játékszíni Társaságnak – mely 24 színházat tömörít magába – 7 éve elnöke vagyok, és 1 éve újraválasztottak. Ebből gondolom, hogy jól ellátom ezt a feladatomat.
 
Többször láttalak már gitárral is a kezedben, nem is akármilyen produkciót nyújtva.
 
Már az általános iskolában harmonikáztam, és a zene szeretete végigkíséri a pályámat Debrecenben a Color együttes egykori szólógitárosával alakítottunk együttest Hangfogó névvel. Egész szép sikereket értünk el. Az országban először készítettünk Viszockij művei alapján produkciót. Akkoriban ezért a szőnyeg szélére kellett még állni.
 
Emlékszem egy színészre – szándékosan nem mondok nevet – akinek csodáltam alakításait, és ledöbbentem, hogy milyen suta egy spontán beszélgetésben. A másik véglet pedig az lehet, amikor a színész a magánéletben is játszik. Te hogy látod ezt a kérdést?
 
A te hívatásodból véve a szót, a diagnózis pontos. Van színész, aki a színpadon kiteszi a lelkét, és a mikor lejön onnan, akkor bezárkózik. A színészek egyébként alapvetően zárkózott, gátlásos emberek, de a színpadon ki tudnak nyílni. Valószínűleg azért mennek oda. A másik típust büfészínésznek hívom. Ők a büfében szerepelnek a színpad helyet. Az első az igazi színész. Ilyen volt Latinovits Zoltán, vagy Őze Lajos.
 
 
Hallgatva téged, az az érzésem: boldog, sikeres ember vagy.
 
Azért ez nem teljesen igaz. Életem nagy hiányossága, hogy keveset tudtam foglalkozni a családommal. 12 éve élek második házasságomban. 2 felnőtt lányom van, akikkel többet kellett volna foglalkoznom.1994-ben volt egy súlyos autóbalesetem. Valahol ezt soha nem tudtam kiheverni, végigkíséri az életemet. Sokszor gondolok rá, hogy én ittmaradtam, annak oka kellett, hogy legyen.
 
 
Művész úr, képviselő úr! Köszönöm a beszélgetést!
 
Osvai László dr.