ÚJ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI IGAZGATÓ KÓRHÁZUNKBAN

Nem hiszem, hogy sok embernek be kellene mutatnom Lászlóczky Ágnes főorvos asszonyt, mégis most egy új funkció elvállalása kapcsán beszélgetnünk, nevezetesen augusztus 1-jétől a kórház minőségbiztosítási igazgatója lettél.

Mit jelent a minőségbiztosítás a mai egészségügyben?

 

Nem könnyű meghatározni a minőség fogalmát sem, mindenki másként értelmezheti. A minőség valami jobbat, szebbet jelent az átlagnál. Ha pontosítani akarom a fogalmat, akkor elvárásoknak, bizonyos szabványoknak való megfelelést jelent. Elég sok támadás éri a minőségügyet a mai magyar egészségügyben. Sokszor felteszik a kérdést, hogy amikor a létünk forog veszélyben, van-e szükség minőségbiztosításra? Úgy gondolom, hogy jobban van szükség rá, mint eddig. Több dolog miatt is, először is azért, mert a mai kor elvárása minden területen az, hogy megfeleljünk bizonyos követelményeknek, standardizált körülmények között végezzük feladatainkat. Másodsorban a költséghatékonyság elve egyre jobban átjárja az egészségügyet is, főleg egy olyan helyzetben, amikor finanszírozási nehézségekkel küzdünk. A hatékonyság és eredményesség mellett a gazdaságos erőforrás felhasználás egyik alapvető célja a minőségbiztosításnak, hiszen az ellátóknak egyre szűkösebb forrásokból kell a szakma fejlődését követni, költséges diagnosztikai és gyógyítási eljárások elérhetőségét biztosítani.

 

Napjainkban szinte minden kórház deklarálja, hogy az ellátás színvonala a mai finanszírozás mellett nem tartható. Egy minőségbiztosítási igazgató szinte megoldhatatlan feladatok előtt áll.

 

A minőségügy egyik feladata ma, hogy az ellátás folyamatait átláthatóvá tegye, hogy felhívja a figyelmet a pazarlásokra, ezeket megszüntesse és a rendelkezésre álló erőforrásokat optimális felhasználásra ösztönözze. Lesznek olyan területek, ahol visszalépésekkel számolhatunk, azonban egy megfelelő struktúra kialakításával és hatékony működtetésével remélhetőleg nagyobb visszaesés nem fog bekövetkezni.

 

Milyen hagyományai vannak kórházunkban a minőségbiztosításnak?

 

A minőségbiztosítási rendszert Szontagh Csaba indította el a kórházban, és jelentős szerepe volt a kialakításában is. Az ő tapasztalatait felhasználva folytatta a munkát Törös Péter közel 10 éven keresztül. Tőle veszem át most a stafétabotot.

 

Régóta működik minőségbiztosítás kórházunkban. Azzal, hogy te leszel ennek az irányítója, milyen újdonságok jelennek meg ezen a területen.

 

Amikor közel egy évtizede nekifogtunk a minőségbiztosítás rendszerének arról volt szó, hogy bizonyos műszaki szabványokat alkalmazunk, veszünk át az egészségügyben. Nehéz volt az indulás. Nem voltak országos irányelvek, nem törekedtünk a kórházak összehasonlíthatóságára. Azóta országos szinten nagy erőfeszítések történtek egy egységes minőségügyi rendszer kialakítására, törvényi előírás belső minőségügyi rendszer működtetése minden egészségügyi intézményben. Jelenleg kórházunk az Egészségügyi Minisztérium által 2007-ben megjelentetett magyar egészségügyi ellátási standardok szerint fejleszti a működési és dokumentációs rendszerét .Az itt megfogalmazott standardok, irányelvek követik a beteg útját a betegelvárásoktól a szolgáltatás végső pontjáig, ami jó esetben a gyógyulást jelenti.. A rendszer alkalmazása lehetővé teszi, hogy a betegellátás minden aspektusa szabályozottá, ellenőrizhetővé, értékelhetővé váljon. Külső cég minőségügyi szakemberei évente vizsgálják, tanúsítják, hogy kórházunk működése megfelel-e az előirt követelményeknek.

 

Milyen személyes terveid vannak?

 

Át szeretném tekinteni és fejleszteni a hatékonyság növelése érdekében a szakmai irányelvek alapján kidolgozott helyi eljárási protokollokat.

Ezenkívül, amiben személy szerint szeretnék előrelépni, az a humánerőforrás politika. Ezt jóval szervezettebben, a fejlesztési irányoknak megfelelően, tervezetten kellene működtetni. A magyar egészségügyre jellemző alacsony bérek mellett kiemelt jelentősége van az elismerések, kinevezések, kitüntetések kérdésének. Szeretnék egy átlátható, belső kreditrendszert kialakítani, ahol objektív szempontok szerint lehetne értékelni a dolgozókat.

 

A gyakorló orvos, a minőségbiztosítást így annak vezetőjét is egyfajta „ellenfélként” kezeli. Te gyakorló orvos is vagy, hogyan látod ezt a kérdést?

 

A folyamatokat mindkét fél más-más szemszögből látja, láthatja. Számomra előnyt jelent, hogy gyakorló orvos is vagyok, jobban rálátok más szempontok szerint is a kórházi folyamatokra. Nem gondolom, hogy ellenfélnek nézi a gyakorló orvos a minőségbiztosítást. El kellene érnünk, hogy a dolgozók saját munkakörülményeik racionalizálásával, javításával többet foglalkozzanak. Ne várják ezt csak a közép vagy felsővezetőktől. Mindenki a maga helyén tegyen hozzá ahhoz, hogy jobb hangulatban, jobb munkakörülmények között dolgozzon. Lehet, hogy még ma is sokan gondolják, hogy a minőségügyet azért találták ki, hogy kritizáljon, de nem erről van szó, hiszen az orvosi hatékonyság és betegelégedettség biztosítása mellett cél a dolgozói elégedettség is.

 

Téged, a gyakorló orvost, mi vitt a minőségbiztosítás felé? Nem elégített ki a belgyógyászat?

 

A kényszer vitt rá. Annak idején, amikor a minőségbiztosítási rendszert igyekeztünk kialakítani, én a kórház higiénés állapotáért voltam felelős. Az infekciókontroll alappillére a minőségbiztosításnak. A higiénén keresztül kerültem be abba a csoportba, akik elkezdték a Vaszary Kolos Kórházban a minőségbiztosítással való foglalkozást. A szervezési feladatok, a dolgok rendszerezése, rendbe foglalásának igénye mindig is közel állt hozzám. A szakmai munkám mindig kielégített, de sokszor éreztem, hogy valami mással, ami az orvosláshoz köthető, szívesen foglalkoznék, ezért is szereztem másoddiplomát az egészségügyi menedzser szakon.

 

A becsvágy is él benned, hiszen az igazgatói állásra is pályáztál.

 

Úgy gondoltam, hogy valakinek az itt dolgozó orvosok közül valamilyen módon részt kell venni a vezetésben, az orvosi kart képviselni kell. Véleményem szerint egyfajta szemléletváltoztatás szükséges kórházunkban. Az eddigitől eltérő, másfajta szervezeti kultúra felé kell elindulni.

 

Kétségtelen előnyt jelenthet egy kívülről jött vezető. Olyan dolgokra is ráláthat, amit az ott élők nem vehettek észre, de egyetértek veled, kellenek ehhez belső segítők is. Te mióta dolgozol a Vaszary Kolos Kórházban?

 

20 éve dolgozom a kórházban. Eredetileg a Fertőző Osztályon kezdtem. A higiénés szolgálat vezetőjeként mindig volt elég jó rálátásom a kórház életére.

 

Az I. Belgyógyászat főorvosaként dolgozol, mégsem vagy az osztály profiljának megfelelően kardiológus?

 

Infektológusként kezdtem. A 2. szakvizsgám volt a belgyógyászat. Ezután a kardiológián és/vagy az onkológián gondolkodtam. A cukorbetegek számának növekedését látva a vezetés úgy döntött, ezt a területet fejleszteni kell. Ezért Felföldi főorvosnő mellett diabetológiával kezdtem el foglalkozni .

 

20 éve vagy Esztergomban, de nem itt indult a pályád.

 

A pályámat a Kolozsvári Fertőző Klinikán kezdtem. Kolozsvárott születtem, ott jártam egyetemre is, és 1990-ig dolgoztam a Klinikán. A családomban nem volt orvos, Apukám jogász közgazdász, Anyukám operaénekes volt. Nem szakmai okok miatt hagytam el szülővárosomat, ahova már csak ritkán, és főleg a Házsongárdi temetőbe járok vissza, közeli rokonaim Magyarországon élnek.

 

Mit jelent neked az orvoslás. Ajánlanád ezt a hivatást a fiataloknak?

 

Most nehéz körülmények között van az egészségügy. Általánosságban is egy nagy értékvesztést élünk át, így a mi pályánk sincs értékén megbecsülve, se anyagilag, se morálisan. Mégis, ha újra kellene kezdenem, most is az orvosi hivatást választanám.

 

Nem leszel függetlenített igazgató, tehát a betegek továbbra is megtalálnak.

 

Természetesen továbbra is gyakorló orvos maradok, legfeljebb egy kicsit át kell alakítanom, szerveznem az időbeosztásomat.

 

 

Kicsit orvoscentrikusra sikerült a beszélgetésünk, pedig a minőségbiztosítás az egész kórházat kell, hogy érintse.

 

Így van. Az folyamatok szabályozása, a leghatékonyabb, legeredményesebb elemek kiemelése és használata, a kórház valamennyi dolgozóját érintik.

A rendszer középpontjában van a beteg, aki ma már aktív résztvevője az egészségügyi ellátásnak, érvényesíti jogait, részt vesz a gyógykezeléssel kapcsolatos döntések meghozatalában, véleményt nyilvánít az ellátásról. Az orvosi és ápolási tevékenységeken túl, a minőségbiztosítás azonban kiterjed a hotelszolgáltatásra, élelmezésre, orvosi műszer beszerzés és karbantartás folyamatára, a vezetés munkájára is.

Minden dolgozó elkötelezettsége, jó munkája szükséges ahhoz, hogy kórházunkban, országos szinten versenyképes, megbízható betegellátást tudjunk biztosítani.

 

Köszönöm a beszélgetést, sok sikert az új pozíciódban!

 

 

Osvai László dr.