CSOÓRI SÁNDOR: A TÜKÖR TOVÁBBRA IS TÜKÖR MARAD

 

Ha nem rajzolódik ki számunkra minél előbb egy Erdély történelmére is emlékeztető, székelyföldi térség, előbb-utóbb minden fájdalmunk és igazságérzetünk elvonttá válik. Az elvontságnak pedig nincs se ereje, se távlata. A határai a semmivel érintkeznek.

 

 

Azt hiszik sokan, hogy egy-egy remek hasonlat díszítés csupán, cifraság és káprázat. A nyelv ünnepi pillanatai. Szó sincs erről!

A hasonlat akkor igazi, ha minél távolabbi hegy tetejéről látja siklókígyónak a fű közé dobott kanászostort.

Egyik jegyzetfüzetemben elcsodálkozva bukkanok rá Feuerbach különös vallomására. Hegel gondolatával vitatkozva azt bizonygatja, hogy az ember nem más, csak az, amit megeszik.

Szelíden szólva: mi ez, ha nem kihívó arcátlanság?

S ugyanilyen lazán foglalja össze gondolatrendszerét is. Azzal áll elénk, hogy „Az igazi filozófia a filozófia tagadása. A vallástalanság a vallásom. A filozófia nélküliség a filozófiám.”

Ilyen kihegyezett, cifra ostobaságot csak dacból, sértettségből és kétségbeesésből faraghat ki az ember.

Valószínű, hogy kamasz koromban nagyon tetszett volna nekem ez a nyelvet kiöltő bölcselkedés, de akkor még azt sem tudtam: mi fán terem a filozófia.

Hajdanán még hittem annak a tetszetős kijelentésnek, hogy aki uralkodni tud rajtunk, azért tud, mert ismeri gyöngeségeinket. Ma már – nyolc évtizeddel a hátam mögött – egészen másként gondolkodom. A lábfejünkre lépő hatalmasaink sem az erényeinket nem ismerték, sem a gyöngéinket. Ezt abból a tapasztalatból is levezethetném, hogy magukról se tudtak semmit. A tükör továbbra is tükör maradt számukra, de a tükör mögötti arcunkra egyáltalán nem voltak kíváncsiak. Márpedig az önállótlan ember szinte mindig rosszul cselekszik.

Néhány évtizeden át sok volt a kierőszakolt, a mesterségesen „megcsinált” ünnep. Ezzel párhuzamosan megjelent köztünk a mesterkélt, ünnepélyes észjárás.

Hosszúra nyúlt életemben sokat betegeskedtem. Néma kórházi óráimban a halál tudatát szerettem volna megszelídíteni magamban. Nem sikerült. Akármilyen nagyvonalú, természeti lénnyé próbáltam is válni, a végén mindig oda lukadtam ki, hogy a halált csak a művészet tudja szabadon kezelni. Az élet a végén – szolgaian – mindig megadja magát neki.

Manapság nem büntetésre számíthat az ember, hanem a közönyre.

Azt, hogy milyen érzelmi és lelki helyzetben él ma a magyarság, nem tudhatjuk meg semmiből. Legkevésbé az irodalomból.

Akármilyen veszélyes a féltudomány, éppoly veszélyes a félízlés is.

Újabban a végzet szerepét nem a megtisztító tragédiák vállalják át tőlünk magukra, hanem a banalitások. A felhígult és az utcai forgószéllel szövetkező sorstalanság.

Itt is, amott is azt dünnyögöm halkan, hogy rossz a demokrácia testtartása. Rossz, kezdettől fogva, hiszen szegényes, silány körülmények között született meg. Az orvosok efféle nyavalyákról mondják, hogy születési hiba.

1990 óta már többször is kiderült, hogy az ostobán lenézett ösztöneink, aggódásaink mindig sikeresebben figyelmeztettek bennünket mindenféle hibára, égborulásra, mint bármilyen politikai iránytűk vagy eszmerendszerek.

Ismerjük végre el, hogy csak az ihlettől felparázsló érvek lehetnek logikusak. Magában sem a száz darabra széthulló valóság, sem a történelem nem logikus soha.

„Tisztelt Szerkesztő Úr! Azt beszélik a fővárosban Önről, hogy nem tartja magamagát lángelmének, mint sokan mások. És hozzáteszik azt is, hogy a cukorszopogatásnak se nagymestere. Éppen ezért Öntől szeretném megkérdezni: elképzelhető-e az, hogy valahol a világon hamarosan föltalálják a rákbetegségek ellenszerét; föllélegzik az emberiség, de az orvosságot mégse gyártják, mert a temetkezési vállalatok néhány hónap alatt teljesen elszegényednének. Nem tudom, hogy Ön is így látja-e a jövőt? Nagyon várom a válaszát.”

Ikrek... Ezt írtam fel egyik jegyzetfüzetembe. De közben csúszhatott valamilyen új intéznivaló ügy és elfeledkeztem arról, hogy mit is akartam feljegyezni. Két év után ma jutott eszembe. Egyszerűen azt a közönséges csodát szerettem volna agyamba vésni, hogy ikrek természetesen születnek, de mesterséges ikresítés elképzelhetetlen a természetben.

A valóság minden eredete, részlete magányos addig, amíg nem beszélünk róla.

Az igazi, szívből fakadó nevetés rokona a felvilágosulásnak. S egyúttal úttörője az igazmondásnak is.

Életem során sokfelé írói magatartást ismerhettem meg. Veres Pétertől, Illyéstől, Nagy Lászlótól, Juhász Ferenctől, Mészöly Miklóstól kezdve Szécsi Margitig, Tornai Józsefig, s még háromszor ennyi nevet is ideírhatnék. A legmeghökkentőbb számomra Páskándi Géza volt. Páskándi úgy írt verset, regényt, naplót, tanulmányt, drámát, mint aki pontosan tudja: hogyha tegnap eszébe jutott valami, törvényszerű az, hogy ma is eszébe jusson.

Hátborzongató.

Páskándi minden tizenötödik-huszadik sorában felszínre buggyan egy-egy szokatlan mondat. Szellemes, fanyar, földhöz vágott labdához hasonló. Idézek egyet a sok közül: „Jobb ma egy beteg, mint holnap egy hulla.”

Hogy mire várok leginkább? Nem tudom. Talán arra, hogy jó magam vagy valaki más, minden kishitűség nélkül írhassa le a következő mondatot: Mi, magyarok, nemcsak a megcsonkított ország népe vagyunk, hanem egységes nemzet is!

Az embernek több otthona, sőt talán több hazája is lehet, de nemzete csak egy. Élnek kétnyelvű emberek, de kétnyelvű nemzetek nem.

Ha már se rendőrsége, se hadserege nem lehet egy nagy lélekszámú kisebbségnek, legalább a nyelve legyen erős és műveltsége.

Az olyan valóság, amelyben nincs helye a képzeletnek, már nem is valóság. El kell felejtenünk!

Jó néhány évvel ezelőtt azt hallottam, hogy itt-ott, nálunk is alakulgatnak az optimista (derűlátó) klubok. Helyes, helyes! – motyorásztam magamban, de közben arra gondoltam, hogy a mosolygó arcok közé nem ártana becsempészni egy-két gondolkodó arcot is.

 

Csoóri Sándor

 

Forrás: Magyar Nemzet
2010. december 28.