"Vigyázzunk, hogy mit akarunk! A végén még megkapjuk?"
GONDOLATOK EGY FESTMÉNY APROPÓJÁN
Kovács Gábort ezúttal egy tuberkulózis napi francia plakát, pontosabban egy szimbolista francia művész alkotása ihlette meg. Szó lesz festészetről, de áthallásról is. Kiderül, hogy a kép mögé nézve mi mindenről töprenghet el egy orvos, és hogy a szomorúság, a reménytelenség mögött mindig ott bujkál a remény, az öröm, a derű, a pozitív gondolatok, és - ha jól csináljuk - talán a mindannyiunk által vágyott harmónia is.
Egy tuberkulózissal, kapcsola¬tos előadás szerkesztése köz¬ben találkoztam egy érdekes plakáttal, az 1919-es francia nemzeti tuberkulózis napra hívta fel a figyelmet. Alapja Lucien Levy-Dhur- mer „Ancien Militaires” (talán obsitos katonának fordítható) képe lehetett, de nincs kizárva, hogy a művész a témát eleve plakátnak festette meg. Egy elnyűtt zubbonyú, sápadt arcú, megviselt, fáradt katonát láthatunk bottal a kezében. Szomorú, reményt vesztett alakjával szöges ellentétet mutat a háttér. Virágzó fák, idilli kis falu, az otthon képe. Vajon hazajut-e a katona? Vajon képes-e még a há¬ború pusztításait, a mérhetetlen ha- lálélményt követően hinni az élet¬ben, a megújulásban, a tavaszban?
Az ezernyolcszáz hatvanas évek¬ben, bombaként robbant a festészet történetében Manet „Reggeli a sza¬badban” című képe. Egy kedélyes baráti társaság ellátogat valamelyik Párizs környéki erdőbe, talán éppen a Bois de Boulogne-ba, kiterítik a magukkal hozott kosárnyi elemózsi¬át, élvezik a pillanatot, a fák levelein átszűrődő meg-megvillanó délelőtti napsugarakat és nem is sejtik, hogy ezzel egy máig ható művészeti irány¬zatot indítanak el. Közöttük egy ru¬hátlan fiatal hölgy is tartózkodik, s ez már sok az akadémikus képek¬hez szokott közönségnek. No, nem a ruhátlan női test, hiszen aktok a művészettörténet minden korában, és stílusában születtek. Az a fény- képszerű természetesség, a pillanat érzéki bája, ahogy a fiatalokat, az élet örömeit ábrázolja a kép, ahogy megbontja a korábbi merev kerete¬ket botrányosan újszerű volt. Ma már közismert, hogy ezzel a képpel indult világhódító útjára az impresszioniz¬mus, a tizenkilencedik század végére megnyerve a művészetértő közön¬séget szerte a világon. A múzeumok legféltettebb kincsei közé tartoznak Manet, Monet, Renoir, Degas és a többiek alkotásai. Valljuk be, bármer¬re is járunk a világ nagy képtáraiban, az egyik legizgalmasabb élmény az - impresszionisták termeiben sétálni és magunkba szívni a képekből ára¬dó életszeretetet és szépséget.
Kevesen tudják, hogy az impresszionizmus árnyékában, bontakozott ki egy másik művészeti irányzat, a szimbolizmus, valamiféle hidat ké¬pezve a romantika és a későbbi, hu¬szadik századi expresszionizmus és szürrealizmus között. Talán a mások által kezdetben elnyomott és félreér-tett impresszionizmus és képviselői nyomták le ugyanígy a szimbolizmus művészeit. Pedig ezt az irányzatot is óriások képviselték, mint Rodin, Rousseau, Munch, vagy a mi Csontvárink. Mégis az utókor valahogy mostohán bánt ezzel az irányzattal, kevéssé adta meg azt az elismerést, mint - a szimbolizmus képviselői¬nek a szavaival élve - a természetet „csak utánzó” impresszionistáknak. A szimbolizmus szembefordult a realizmussal, az alkotók spirituális, filozofikus, misztikus alapon köze¬lítették meg témáikat, a jelképekre, a sejtelmességre, az asszociációkra építettek. Az ábrázolt tárgy nem ön¬magáért, hanem valamiféle általa hordozott tartalom közvetítőjeként vált fontossá. A kép titkos értelme, emocionális jelentése a látszat, az ecsetvonások, a szimbolikus jelképek mögött rejtőzött.
Úgy gondolták, s ebben van némi igazság, hogy egy mű annyiképpen értelmezhető, ahányan nézik. Az al¬kotók szemléletét a szomorúság, a pesszimizmus, a dekadencia hatotta át, jelképeikben szívesen fordultak az erotikához, de a képekből az érző¬dik, hogy a szépség csak pillanatnyi, s hosszú a hanyatlás, a szenvedés időszaka. Lucien Levy-Dhurmer is a szimbolizmus képviselői közé tarto¬zott. Többféle művészeti ággal, fes¬tészettel, szobrászattal, kerámiával, lakberendezéssel is foglalkozott. A századforduló idején festette leg¬ismertebb melankolikus hangulatú műveit, több képe is megtalálható a Musee d’Orsay gyűjteményében.
A tuberkulózis nap plakátjául választott képen is a szépség, a fia¬talság rövid virágzása látszik, ellen¬tétben az elmúlás lassú agóniájával. A virágzó fa, a napsütötte rét, a hívo¬gató falu csak átmeneti megújulást sugároz. A valóság inkább az elő¬térben látható a rokkant, beteg, kiábrándult katona alakjában. Vajon nem hasonló érzésekkel találkozunk mi is a mindennap-jainkban? Kiábrándult, megfáradt, frusztrált emberek kerülnek a kór¬házakba, a szakrendelésekre. Be¬tegségük csak a jéghegy csúcsa.
Az igazi kór sokkal mélyebben, a lelkűkben pusztítja az embereket és rombolja a hitüket Ez vezet az ellenálló képesség, vagy szak¬szóval az immunitás csökkené¬séhez. A lelki legyengülés lehet a fertőzések, a daganatok, vagy más betegségek kialakulásának, elhatalmasodásának hátterében. Persze mindennek van valami¬lyen konkrét, kimutatható kiváltó oka, fertőző ágensek, gén mutációk, fizikai, kémiai hatások, nem mindegy azonban, hogy ezek a hatások milyen állapotában érik az emberi szerve¬zetet A lelki harmónia lehet az igazi immunitás alapja.
Sajnos éppen ez az, amivel a mo¬dern orvostudomány túl keveset foglalkozik. Technikai repertoárunk segítségével szinte molekuláikra bontjuk a pácienseinket, de rend¬szerint csak a tüneteket, a követ¬kezményeket találjuk. A nagyobb baj az, hogy ezzel általában meg is elégszünk. Egyre költségesebb mó¬don, sokszor csak ideig-óráig csök¬kentjük a panaszokat, elhitetve a pácienssel és magunkkal is azt, hogy megoldottuk a problémát Ez azonban többnyire csak önámítás. Mi magunk, orvosok is egyre fásul- tabbakká, frusztráltabbakká válunk. Előbb-utóbb mi is eljutunk a lelki gyengeség állapotába, s legyengült immunitással védtelenebbekké vá¬lunk a környezetünkkel, a betegsé¬gekkel szemben. Ha nem állítjuk meg ezt a folyamatot, akkor kialakul egy ördögi kör, egyre mélyebbre jutunk a lelki diszharmónia állapotába, egyre nehezebben viseljük el a betegek, a hozzátartozóik frusztrációit, sokszor indokolatlan támadásait. Mind türel¬metlenebbekké válunk és innen már nehéz a visszaút. Megnövekszik a ki¬égés veszélye, ami megnehezíti gyó¬gyító munkánkat és saját életünket egyaránt.
Nézzük meg még egyszer Le¬vy-Dhurmer képét, s gondoljunk a szimbolizmus egyik alaptételére: „Egy mű annyiképpen értelmez¬hető, ahányan nézik.” Nézzünk a plakáton a katona alakja mögé! Vegyük észre a szépséget akkor is, ha a szomorúság, fáradtság, betegség uralja a képet az elő¬térben! Merítsünk erőt a pozitív pillanatokból és történésekből! Nyerjünk hitet a részsikerekből akkor is, ha egy folyamat összes¬ségében talán kevés remén¬nyel kecsegtet! Nem mindegy azonban sem a betegnek, sem a környezetének, de nekünk ma-gunknak sem, hogy milyen úton jutunk el a végkifejlethez, ami lehet a gyógyulás, de lehet az elmúlás is. Vegyük észre, hogy maga az út legalább olyan fontos, mint a cél. A célba érkezés többnyire csak egy pillanat, de az úton hosszú ideig, hónapokig, akár évekig menetelünk. Érezzük jól magunkat az úton, talál¬juk meg a harmóniát függetlenül at¬tól, hogy milyen lesz a célba érkezés pillanata! Ne szorongjunk a célba ju¬tásért, a sikerért, mert elveszítjük az öröm, a harmónia esélyét!
Forrás: Lélegzet 2015/1
- A hozzászóláshoz belépés szükséges